Så er vi i luften, og godt i gang med Cmoforhire. Vores no-bullshit firma, der hjælper kunder godt igennem marketing-junglen. Vores opgave er at agere “Marketingchef”, og hjælpe med at danne et overblik over situationen, ligge en plan, og få eksekveret på denne, i samarbejde med vores bagland af specialister.
So far so good. Min rolle er at være kundens mand, ham der har den indledende kontakt, kigger på kundens firma lidt udefra, og tager al informationen med hjem, hvor vi diskuterer om vi kan hjælpe, og i givet fald hvordan vi kan hjælpe. Derefter er det også mig kunden har fat i i dagligdagen når der er ting der skal løses. Vi arbejder med et “one-point-of-contact” – og det er altså mig!
Dén rolle kan jeg godt lide. Samtidig er det også mig der laver den opsøgende del af vores eget salgsarbejde. For ja, vi driver jo også en virksomhed der er afhængig af kunder i butikken, det er ingen hemmelighed.
Hvem er vores kunder så?
Og hvad er det så for kunder vi har, og rækker ud til? Det er måske også der vi adskiller os lidt. Vores kunder er typisk gode relationer fra tidligere, kunder hvor vi har et særligt branchekendskab, kunder hvor vi har en særlig interesse i deres produkt eller ydelse, eller kunder hvor vi udefra kan se, at HER kan vi gøre en forskel, uden at kunden måske selv ved det…
Og hvordan kan det så foregå? Det er faktisk typisk når vi taler med nogle af vores eksisterende relationer, at vi bliver OBS på en eller anden virksomhed, som har en fantastisk ydelse/produkt. Måske står de rigtig stærkt i den markedsføring der foregår fra mund til mund, men kommer ikke bredere ud end det.
Dem vil vi gerne i kontakt med. Men inden vi når så langt, bruger vi en del krudt på at analysere på de markedsføringskanaler de allerede benytter, samt kigger på de muligheder der er for nye kanaler, og optimering af eksisterende. Sådan at vi på forhånd har en idé om hvad vi vil byde ind med.
Så når vi henvender os, har vi faktisk allerede brugt en del krudt, og her er det så at hverdagen kan ramme på godt og ondt. Har jeg kunne netværke mig frem til rette vedkommende, er alt typisk fint, og vi får sat et møde op, hvor jeg kan lære en masse om virksomheden, sådan at vi kan komme med et rigtig godt bud på hvad der kan gøres.
Men indimellem rammer hverdagen også på ondt
Indimellem kan jeg ikke netværke mig frem, og må bare henvende mig direkte til virksomheden. Vi gider ikke så megen udenomssnak og telefonsalgsteknik, MEN, ofte sker der det, at modtageren er SÅ træt af telfonsælgere, at de smider røret på, i det øjeblik at de hører ordet markedsføring. Det er faktisk forståeligt nok, men skærer alligevel lidt i hjertet når jeg nu syntes jeg henvender mig med et ret nobelt budskab – som er 100% uforpligtende.
Heldigvis skal der ikke så meget til at holde humøret oppe. Så en snak med en tilfreds kunde, eller en imødekommende ny kunde, eller aflevering af noget godt materiale giver bare den der helt rigtige følelse i maven – som holder energien og momentum oppe.
Hvis du nu har læst med her, og tænker, hmmm, det kunne da egentlig være at min virksomhed har potentiale til mere, ja så lad os da tage en snak. Det koster ikke dig andet end din tid.